SOCIAL

Important: MUNCA de ACASĂ - Cele 10 elemente comportamentale de urmat, în viziunea specialistului


Important: MUNCA de ACASĂ - Cele 10 elemente comportamentale de urmat, în viziunea specialistului

Roxana Roseti | 2020-03-23 12:31

În România, căutările pe Google ale sintagmei „munca de acasă coronavirus” au crescut doar în ultimele 7 zile cu +1750% , iar termeni asociaţi precum „munca la domiciliu”, „codul muncii” , „lucrul de acasă”, „telemunca” au creşteri de peste 500%, în aceeaşi perioadă. Omenirea este deja parte a acestui fenomen: munca de acasă.

De aceea sunt necesari acum mai mulți pași de urmat, precum și acordarea unei mari atenții “creierului nostru social”. Potrivit consultantului Victor Tudoran, este greu de imaginat că după episoade importante de gestionat afacerea şi de lucrat de acasă ne vom reîntoarce integral la vechile practici “offline”, ca şi când nimic nu s-ar fi întâmplat…Deoarece sunt multe altele care intervin în cadrul acestui fenomen extins despre care vorbim acum. “Inteligenţa este abilitatea de a te adapta”, spunea Stephen Hawking. După cum subliniază consultantul, agilitatea organizaţională presupune modele de organizare flexibile, având răspuns rapid la piaţă. Aceasta nu presupune un nou şablon de structuri, de sisteme,  procese şi instrumente, ci o filosofie de lucru, prin care echipe autonome şi auto-organizate iau decizii rapide şi le pun în aplicare, ghidate fiind de funcţiuni de suport şi direcţionare. Ce se va întâmpla dacă într-o nouă criză, comanda şi controlul s-ar face de la un singur centru, cu multe etaje intermediare, atunci când situaţii extreme şi urgente necesită acţiuni locale şi rapide?...

Lucrul la distantă înseamnă autonomie şi interacţiune auto-asumată

L-am rugat pe Victor Tudoran, care are o experienţă de lucru de peste 25 de ani, cu şi alături de IMM-uri şi corporaţii, din România şi din mai multe ţări europene, să ne expună viziunea sa cu privire la acest fenomen actualmente “în masă“: munca de acasă. În primul rând, Victor Tudoran - care este și doctor în management, cu specializarea în realocarea dinamicã a resurselor organizaţiilor agile şi clasice - precizează că regula de bazã a unei organizaţii la care o parte importantă din activitate se desfăşoară de acasă este: “Îmi pasã de tine! Ne pasã de noi!”.

Apoi, subliniază că, în contextul creşterii interesului faţă de munca de acasă, cauzată de coronavirus, companiile vor gasi soluţii fiabile, chiar dacă acest lucru vine în contradicţie cu culturile organizaţionale bazate pe comandă de la centru, cu multe etaje de decizie şi cu frică de greşeală: “Lucrul la distanță înseamnă autonomie şi interacţiune auto-asumată, într-un mediu organizaţional care presupune inovare, dăruire, grijă faţă de echipã şi faţă de toţi colegii. Acestea sunt de fapt, atributele companiilor sau departamentelor cu organizare agilă”, spune Victor Tudoran. Care indică mai jos, punctual, pașii ce pot fi folositori în acest nou regat al muncii de acasă, atât managerilor, cât și angajaților. Ba chiar, pe alocuri, chiar și celor care sunt proprii lor șefi!  

10 elemente comportamentale de urmat în munca de acasă:

1. Îmi pasă de tine!

Este important să facem video-call–uri zilnic, fiind contactaţi toţi colegii pentru a nu se simţi separați de restul grupului. Astfel putem evita faptul ca în câteva zile unii dinre ei să îşi piardă ritmul de lucru şi motivaţia. În condiţiile speciale în care trãim, cu toatã presiunea mediaticã negativă şi cu frica mai mare sau mai mică pe care o simţim este cu atât mai important să avem câteva întrebãri cheie, prezente în fiecare dialog: Cum te simţi şi azi? Eşți bine? Cei dragi, ai tăi, cum sunt? Cu ce te pot sau te putem ajuta?”

Astfel, dăm dovadă că suntem o echipã, că ne pasă unii de alţii.

2.  Interacţiunea creează încredere

Zilnic, ar fi recomandat să se ţină 2 sau chiar 3 video-call-uri, în grupul lărgit sau în echipe mai mici. Video-call-urile şi/sau discuţiile telefonice este recomandat să nu fie la ore planificate, ci aleatorii, în afara celor de la prima oră. De altfel, când suntem cu toţii în birou avem interacţiuni neplanificate - nimănui nu-i trece prin cap să planifice un scurt dialog cu colegul/colega de la masă vecină. În caz contrar, în loc sã fim relaxaţi, aşteptăm ora de “dialog”, ceea ce ar induce o presiune în plus oricăruia dintre noi.

3. Împreună ducem lucrurile înainte!

Câteva idei de dialog: - “Îţi propun să ne vedem pentru a discuta despre progresul lucrării…”, “Ai auzit ultimele ştiri de la autorităţi?...Cum mai merge treaba despre care am vorbit acum 3 ore”, “Te-am contactat să îţi spun că…. (liderul)…a venit cu ideea….. Ce părere ai?”, “ Cu ce te pot ajuta, ca să terminăm lucrarea la timp?”, “Ai idee care dintre colegi ne mai poate ajuta cu vreo idee, ca să mergem mai departe cu lucrarea?”, “Îți arunci o privire peste ce am lucrat eu?”.

4. Comunic, deci exist

Ca lider, poţi împărţi componenţii companiei în mini-echipe de câte 2, 3 sau 4 colegi, comunicând pe rând, cu fiecare dintre ei , în mod aleatoriu : “Te-am sunat să ne sfãtuim în legãtură cu”, “ Ce impedimente au intervenit de ieri pe azi?”.

5. Ritmul este cheia reuşitei

Ritm sau constanţă. Organizăm zilnic, la prima oră, un video-call cu o  durată de circa 10 minute, pe echipe de maxim 4 colegi şi abordăm subiecte precum: “Ce noutăţi avem despre situația echipei noastre?", “Ce progrese am făcut de ieri?”, “Ce impedimente avem?”, “Ce idei avem pentru rezolvarea impedimentelor?”, “Ce ne propunem să facem noi ca echipă, pân[ ne vedem iar mâine?”. În cadrul acestor video-call-uri zilnice, pot fi discuţii de planificare şi analiză - lunea la prima oră ne vedem pentru a stabili ce facem în săptămâna care începe, vineri după prânz facem o retrospectivă a sãptãmânii. Aceste dialoguri pot avea loc cu cafeua sau cu prânzul în faţă, de ce nu? Tot în acest cadru, însă cu interacţiune care poate dura substanţial mai mult, ne vedem pentru a planifica activitatea în calupuri de maxim 1 până la 4 saptamâni - „Cine, cât şi când îşi auto-asumă?”. La finalul fiecărui calup ne vom vedea pentru retrospectivă - „Ce am învăţat în acest calup? Ce repetăm şi ce evităm data viitoare”. Prea multă planificare nu este recomandată, lucrându-se pe cerinţe minime pentru a avansa lucrurile – „văzând şi făcând”.

Este important ca mãcar o dată pe lună să fim transparenţi cu mersul afacerii, organizând o video-conferinţă cu participarea tuturor colegilor din companie. Pe lângă situaţia financiară se pot aborda şi proiectele cu impact major la cei mai mulţi dintre colegi.

6. Zâmbetul este Regele!

La fel de important este să menţinem obiceiurile de la locul de muncă: “Ai vãzut bancul acela, care a circulat pe Facebook ieri? Ce banc? Cine îl mai ştie? Hai să vi-l zic”, “V-a plăcut poza aceea cu…. de pe Instagram? Daaaa! Eu nu am văzut-o! Trimite-mi-o şi mie, te rog”, “Cine îmi zice şi mie?” etc. Sunt pe internet o serie de jocuri de echipă, unele putând fi utilizate şi online. Pe de altă parte, ce ar fi să începem să jucăm Monopoly, la distanţã? De exemplu, sã facem 1 sau 2 ture pe tabla de joc, la fiecare video-call. Sau orice alt joc.

Aplicaţii utile pentru video-conferinţă pot fi, printre altele, FreeConferenceCall, Skype. Şi să nu uităm că în video-conferinţe/discuţii telefonice, “Zâmbetul este Regele!”.

7.  “Depărtarea e ca vântul, stinge focurile mici şi le înteţeşte pe cele mari” - Thomas Mann, „Casa Budenbrock”

Liderii pot organiza, cu costuri scăzute, sesiuni de învăţare la distanţã, urmate de alte sesiuni de lucru în echipă pe diverse teme. Platformele online, precum şi grupurile de pe reţelele de socializare facilitează acest mod de învãţare, e-learning-ul arătându-şi acum marea valoare pe care o poate aduce.

8.  “Inteligenţa este abilitatea de a te adapta” - Stephen Hawking

Rolul liderilor din afaceri este de a furniza strategia şi de a o menţine vie, de a acorda susţinere echipelor autonome şi de a le ajuta sa se dezvolte, într-un mediu cultural prietenos, care permite inovarea şi creşterea. Tocmai o asemenea abordare permite trecerea uşoară şi rapidă de la modul de lucru şi de la interacţiunea clasică, cu lanţ de decizie lung, la organizarea, lucrul şi învățarea la distanţă, unde autonomia echipelor auto-organizate devine punctul forte în mediul volatil, incert, complex şi ambiguu, precum cel din zilele business-ului marcat de coronavirus.

9. “Creierul social se simte în largul lui când vorbim cu cineva față în față, în timp real” - Daniel Goleman

Minunata practică a discuţiilor faţă în faţă poate continua, mai ales că avem cu toţii la dispoziţie telefoane inteligente, cu funcţie de video-call, o aplicaţie îndrăgită sau mai degrabă utilizată de cam toate generaţiile. La metrou, acum 2 luni, am văzut o persoană cu deficienţe majore de vorbire cum conversa la telefon – minunată invenţie!

10. Ne pasã de noi!

Avem acum mai mult timp pentru reflecţie, învăţare, analiză, aşezări şi reaşezări de business. “Trebuie să continui să obţii cunoaştere, dar să eviţi să gândeşți că eşți expert”, spune Denis Waitley, scriitor şi consultant. Lucrul de acasă, simultan cu o bună parte dintre colegi este diferit de a colabora uneori, online, cu unii dintre ei. Conducerea de la distanţă a afacerii presupune cel puţin la fel de multă disciplină ca şi lucrul de la birou. Se poate vorbi de auto-disciplină, auto-asumare şi dăruire, adică exact atributele modului de lucru agil. A aborda un stil de lucru directiv prin video-call-uri poate fi o idee năstruşnică, doar dacă ne gândim, că nu mai existã controlul mediului ambiant, partenerul/partenerii de dialog fiind mereu “pe teritoriul lor”.

Important

Victor Tudoran atrage atenția că, totuşi, interacţiunea offline nu poate fi înlocuită definitiv. După ce se va ieşi din criza generată de pandemie este extrem de important sã ne oferim “cadoul” de a ne întâlni. Este esenţial în formarea și dezvoltarea echipei. “Atenție: odată cu această <lebădă neagră>  - munca de acasă - managementul se desparte de modul clasic de exprimare. Cu siguranţă, într-un fel sau altul, vom avea multe lecţii de învăţat din experienţa lucrului de acasă şi din conducerea afacerilor cu aceastã amprentă. Putem învăţa dând cu capul de pragul de sus, în cele mai brutale variante, ajungându-se la paralizia afacerii sau putem învăţa alãturi de persoane care au experienţă şi idei în acest sens, deşi uneori este contra-intuitiv proverbul <Dacă nu vrei sã investeşți într-un expert, aşteaptă să vezi cât te va costa un neprofesionist>”.

Și, după cum conchide consultantul, “în altă ordine de idei, despre teambuilding-uri numai de bine!”.



Parerea ta...

Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC
Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.



0.0696