SăNăTATE

Ce este BSD și cât de afectat ești dacă-l ai


Ce este BSD și cât de afectat ești dacă-l ai

Eliza Popa | 2020-02-13 16:53

Internetul a transformat totul. Inclusiv capitolul cumpărături, care au devenit mai disponibile, anonime, accesibile şi convenabile din punct de vedere financiar. Iar cumpărătorii, atât cei din magazinele fizice, cât mai ales cei de “pe online” s-au transformat. Dar nu vorbim despre evoluție aici, ci despre o afecțiune. Și încă una gravă.

Dependenţa de cumpărături ar trebui recunoscută ca o afecţiune psihică, cu simptome şi caracteristici distincte, susţin cercetătorii. Deci, dependenţa de cumpărăturile online este o afecţiune mintală, potrivit unui studiu recent. Astfel, această dependenţă ar trebui recunoscută ca o afecţiune psihică, cu simptome şi caracteristici distincte, un număr tot mai mare de persoane manifestând în prezent semne îngrijorătoare de comportament obsesiv în contexul accesibilităţii cumpărăturilor online, susţin psihiatrii, potrivit dailymail.co.uk. Sindromul cumpărăturilor (''Buying-shopping disorder'' - BSD) este cunoscut de mai multe decenii, dar, potrivit experţilor, a căpătat un nou sens în epoca internetului, în prezent afectând una din 20 de persoane. Persoanele obsedate de cumpărăturile online s-ar putea confrunta cu următoarele probleme: stocarea prea multor obiecte cumpărate, acumularea de datorii, certuri cu persoanele iubite sau pierderea completă a auto-controlului.

Au cerut ajutor de specialitate

În cadrul cercetării menționată de dailymail.co.uk., oamenii de ştiinţă au analizat date provenite de la 122 de pacienţi care au cerut ajutor de specialitate pentru dependenţa de cumpărături şi au descoperit că aceştia se confruntă cu niveluri mai ridicate de depresie şi anxietate. Potrivit cercetătorilor, creşterea numărului de magazine online, aplicaţiile de cumpărături şi serviciile de livrare la domiciliu au adăugat o dimensiune cu totul nouă dependenţei de cumpărături. Magazinele online sunt deschise non-stop, iar oamenii pot cumpăra fără să interacţioneze cu un vânzător sau să fie nevoiţi să le transporte până la domiciliu. Din mediul online poate fi achiziţionat orice produs, iar site-uri precum Amazon şi Boohoo oferă reduceri de preţuri semnificative.

Pe aceeași temă, dar abordând magazinele fizice, cercetătorii spun că, pentru mulţi, magazinele reprezintă acele locuri unde toate problemele dispar.

Autotratament împotriva depresiei

Asociaţia Psihologilor Americani consideră că dependenţa de cumpărături e, de fapt, o formă de "autotratament împotriva depresiei, sau o formă de manifestare a bucuriei: "Magazinele au devenit locuri unde poţi fi cine doreşti, unde nu mai ai probleme cu şeful, cu familia, cu copiii⦠Este un fel de boală a secolului!", adaugă psihologul. Nu vorbim despre "cumpărăturile de necesitate", ci despre cele în exces. În cartea "Cum să cumperi sănătos"de Aprilie Lane Benson- creatoare a unui cunoscut program pentru combaterea dependenţei de shopping, se menţionează 5 mari motive pentru care se fac cumpărături în exces: 1. Pentru siguranţa de sine sau pentru a te simţi mai bine în propria piele; 2. Pentru a evita să te ocupi de ceva important (inclusiv vizita la doctor); 3. Cumpărăturile pot fi o armă, modalităţi de exprimare a furiei sau răzbunare; 4. Ca să nu pierzi dragostea; 5. Ca să-ţi găseşti alinarea sau să-ţi îmbunătăţeşti starea de spirit. Site-ul MSN Money propunea câteva ponturi financiare, cum ar fi: plata cash, nu cu cardul (asa veţi avea o evidenţă mai clară la cât aţi cheltuit, iar vederea portofelului gol ar mai putea să taie din apetit!); o listă de cumpărături şi încercarea respectării ei cu stricteţe; evitarea magazinelor cu reduceri; evitarea "uitatului la vitrine".

În ceea ce priveşte ultimul punct, specialiştii avertizează că aşa-numitul "window shopping" este permis numai după ce magazinele s-au închis sau când portofelul a fost uitat acasă!



Parerea ta...

Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC
Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.