EDITORIAL

România în „Fereastra Overton”


România în „Fereastra Overton”

Ion Teleanu | 2019-10-14 11:46

Zilnic suntem bombardați pe diverse canale media, cu informații scandaloase sau false, care ne distrag atenția de la problemele reale.

A devenit din ce în ce mai evident că discuțiile aprinse, mesele rotunde, dezbaterile sterile nu mai sunt demult un semn al normalității și maturitătii societătii sau al creșterii valorilor democratice. Concepte ca manipulare, dezinformare, intoxicare media și fraudare electorală sunt tot mai prezente în vocabularul nostru. Opinia publică le conferă anverguri mistice, împotriva lor neexistând măsuri de contracarare, conturându-se astfel falsa idee a unor conspirații la nivel Mondial, ale tuturor împotriva tuturor. De fapt nu este nicio conspirație, efectele acestor concepte făcând parte dintr-o altă tipologie, aceea a „amenințărilor hibride”. Toate conceptele de mai sus au la bază instrumente sociologice (sondaje de opinie, publicitate, inginerie socială etc.) sau psihologice (de convingere), dezvoltate de actori bine antrenați în jocuri de manipulare și diversiune. Efectele amenințărilor hibride, dificil de contracarat, pot fi devastatoare din punct de vedere politic, social sau economic pentru națiuni întregi. Efectul cel mai vizibil al acestor amenințări a fost influențarea alegerilor din mai multe state democratice, unde candidații „agreați” au avut succes prin promovarea pe canalele de social media a unor știri false (fake news). Mesajul promovat viza discreditarea celorlalți candidați, prin prezentarea lor în fața electoratului într-o postură de „corupți”. Unul dintre cele mai agresive concepte de influențare și manipulare, care activează și în România de foarte mulți ani, poartă numele de „Fereastra Overton”, după numele sociologului american Josef Overton. Acest concept ne arată cum o idee sau o problemă, imposibil de acceptat într-o societate normală, poate deveni lege dacă se urmează anumiți pași – șase la număr – într-un complex uriaș de manipulare.

Și invers: de la lege la imposibil. Pe scurt, „Fereastra Overton” reprezintă un complex de oportunități pentru cei care vor ca, într-o societate, să transforme o idee sau problemă aparent de neacceptat într-o lege normală! Josef Overton a demonstrat în 1990, când a formulat „Windows Theory”, că există tehnici de distrugere a oricărei societăți și a fundamentelor acesteia, prin promovarea unor concepte absolut inacceptabile și chiar incompatibile cu existența normală a acelei societăți. Victime ale unor asemenea atacuri sofisticate sunt în primul rând societățile tradiționale, de multe ori privite ca înapoiate de către societățile mai avansate economic sau tehnologic. Ce a vrut să spună sociologul american când a formulat această teorie, botezată cu numele său după ce el a murit prematur în urma unei catastrofe aviatice? Că un astfel de mecanism este „Fereastra Overton”, sau trecerea unei idei de la „imposibil“ la „legal“ în șase pași:

Pasul 1 - imposibil: într-un moment de oportunitate politică ori socială, se prezintă opiniei publice o idee (problemă sau chiar o soluție la o problemă) care este cunoscută în societate ca fiind imposibilă și de neacceptat (bazându-se pe logică și fapte). În această fază este forțată acceptarea existenței ideii/problemei și sunt provocate discuțiile pe tema acesteia; 

Pasul 2 - radical: este inițiată dezbaterea ideii de către specialiștii în domeniu, care o prezintă ca fiind radicală, însă nu de neconceput. În mediul virtual, utilizatorul poate substitui specialistul, devenind chiar el vectorul de inoculare a acesteia. Ideea este în continuare respinsă ca neviabilă;

Pasul 3 - acceptabil: unii formatori de opinie declară că ideea poate fi acceptabilă și poate funcționa în anumite circumstanțe;

Pasul 4 - rațional: „Fereastra Overton” este mutată în zona rațională, etapă în care media începe să joace un rol foarte important în „manipularea auditoriului“. Ideea este reprezentată ca fiind soluția rațională, fiind utilizate argumente raționale pro și contra acesteia;

Pasul 5 - popular: ideea este prezentată ca fiind foarte populară, răspândită în societate, deseori fiind utilizate jumătăți de adevăruri. Diseminarea și dezvoltarea este preluată de „postaci”, accentul fiind pus pe susținerea cantitativă a ideii;

Pasul 6 - legal: „Fereastra Overton” se mută în zona legalizării ideii/problemei, fiind prezentată ca o oportunitate politică, după ce politicienii promulgă o lege personalizată. Așadar, după cum se poate constata și în România, „Fereastra Overton” funcționează în ambele sensuri: de la imposibil la lege, dar și de la lege la imposibil, iar Monitorul Oficial este „înțesat” de acte normative personalizate, adică cu dedicație.



Parerea ta...

Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC
Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.