EDITORIAL

B.D. la…Tarom


B.D. la…Tarom

Ion Teleanu | 2019-06-28 13:50

Prin intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, toate partidele care au ajuns la guvernare din 2012 până acum au găsit o modalitate foarte simplă de a își recompensa clientela politică prin numirile provizorii în fruntea companiilor de stat, atât ca directori, dar mai ales ca membrii în consiliile de administrație.

Astfel, s-a ajuns ca marile companii cu mii de angajați să aibă manageri și administratorii provizori garantați și susținuți politic și clientelar, dar foarte bine remunerați. Ministerul Transporturilor este de departe entitatea de top unde cumetriile politice, de grup și de familie și-au găsit refugiul prin diversele sinecuri administrative de la cele peste 50 de companii, regii și societăți comerciale aflate sub umbrela acestui minister. Patru luni, două luni, patru lui și iar două luni, este graficul de impunere în consiliile de administrație a secretarelor, consilierilor, șefilor de cabinet și a altor băgători de seamă și purtători de hârtii de la partid sau din minister.

Una dintre sinecurile extrem de atractive, din punct de vedere financiar, ale Ministerului Transporturilor, este compania Tarom. Toți cei zece miniștri ai Transporturilor care s-au perindat prin Palatul CFR din 2012 și până azi și-au plantat fie o secretară, un consilier sau un secretar general în Consiliul de Administrație de la Tarom. Totodată, s-a ajuns ca directorii Tarom să fie schimbați precum cămășile, ajungându-se ca, în ultimele două luni, Taromul să aibă patru directori, dar care niciunul n-avea habar de ce înseamnă să manageriezi o companiei de o asemenea anvergură. Unul a fost dealer auto, altul pilot, un altul a fost contabil iar ultimul impus la manșa companiei este șefa agenției Tarom de la Bruxelles, Mădălina Daniela Mezei. Ce management a făcut până acum noul director al Tarom, se poate vedea din CV-ul postat pe site-ul companiei (). Adică lungi escale la agenția Tarom din capitala Belgiei și o aterizarea ceva mai lungă de un an și ceva la Roma. Cum a fost posibil? Și una dintre explicații a fost prezentată recent de presă: peste 800 dintre cei 2.000 de angajați ai Tarom sunt rude între ei, adică frați, părinți, soți, cumnați, nepoți și afini. “O familie numeroasă în cadrul companiei Tarom este și familia Căpitan. Daniel Căpitan, agent de pază, este unchiul pilotului comandant Șerban Căpitan și al lui Laurențiu Mezei, șef de escală, și al Mădălinei Daniela Mezei, șef de agenție”, a relatat Cotidianul. Oppsss! Adică, cam ca la concursul de selecție din filmul “B.D. la munte și la mare": Ce vă recomandă? Familia și Talentul! (Să îmi fie scuzată adaptarea, dar așa mi-a ieșit mai bine).Cu “Familia” în loc de “Vocea și talentul meu").

Pentru că tot ceea ce s-a întâmplat și se intâmplă la Tarom pare desprins dintr-un film din serie B.D. noul CEO al companiei a fost și eroul unei secvențe care rulat în urmă cu mulți ani la agenția de la Bruxelles. La primele ore ale unei dimineți de toamnă, soții Mezei constată că a fost spartă caseria agenției din capitala Belgiei, adică o spargere tocmai la locul lor de muncă, de unde au dispărut vreo 7.000 de dolari. Agitație, poliție, audieri, declarații, amprentări și iar amprentări. Nici până azi nu se știe cine a luat banii din caserie. În schimb, a ramas un mare semn de întrebare: Cum de a fost posibil să se lase peste noapte în caserie o sumă așa de mare de bani, când banii de peste zi trebuiau predați seara? Timpul a trecut și nimeni n-a aflat răspunsul, iar azi reprezentata Taromului la agenția de la Bruxelles a ajuns nou CEO al companiei. Oare ce “experiență relevantă în activitatea de conducere a unor întreprinderi publice ori a unor societăți comerciale profitabile din domeniul de activitate al regiei autonome, inclusiv a unor societăți comerciale din sectorul privat” are Mădălina Mezei? Și “experiența relevantă” s-a văzut a doua zi după ce a ajuns CEO la Tarom. ”Ce credeți că trebuie făcut la Tarom și cum se poate face”, le-a spus sindicaliștilor noul manager al companiei. La un asemenea plan de management, orice comentariu este inutil. Dar, e greu să te iei la întrecere cu vulturii atunci când zbori pe curcani!



Parerea ta...

Doresc sa comentez


Citeste si...

(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC
Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.