DEZVăLUIRI

Un proiect de lege inițiat de „trădătorul” pesedist Sorin BOTA, riscă să dezlănțuie HAOSUL pe piața RCA și a reparațiilor auto


 Un proiect de lege inițiat de „trădătorul” pesedist Sorin BOTA, riscă să dezlănțuie HAOSUL pe piața RCA și a reparațiilor auto

Z.P. | 2019-11-07 16:50

Sub pretextul unor bune intenții, un proiect de lege inițiat de deputatul Sorin Bota - parlamentar PSD la data depunerii proiectului, între timp exclus din partid pentru că a trădat, votând moțiunea împotriva guvernului Dăncilă -, riscă să instaleze „iadul” pe piața RCA și a reparațiilor auto. Astfel, inițiatorul propune o plafonare artificială a tarifelor la reparațiile auto decontate de RCA, ca o măsură de combatere a service-urilor care practică prețuri mari în mod nejustificat.

Propunerea de modificare a Legii privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto este semnată, în total, de opt parlamentari, majoritatea de la PSD.

Concret, în proiectul de lege depus la Senat pe 1 noiembrie 2019 se arată că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi Institutul Naţional de Statistică (INS) vor fi obligate să stabilească şi să publice anual preţurile de referinţă pentru lucrările acoperite prin intermediul poliţelor RCA.  „La efectuarea reparaţiei, unitatea reparatoare auto îşi poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afişată, fără a depăşi preţurile de referinţă pe piaţă la data producerii riscului asigurat. Preţurile pentru referinţă pe piaţă vor fi stabilite şi publicate anual de ASF împreună cu Institutul Naţional de Statistică. Primele preţuri de referinţă vor fi stabilite şi publicate de ASF împreună cu Institutul Naţional de Statistică în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relaţia cu asigurătorul RCA, nu va depăşi valoarea orei de manoperă practicată în relaţie cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate. Orice diferenţe peste valoarea despăgubirii stabilită nu vor fi suportate de asigurătorul RCA", se arată în proiectul de act normativ.  

O aberație legislativă

În plus, conform proiectului de lege, în cazul vehiculelor avariate, asigurătorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile calendaristice. „Necesitatea modificărilor legislative apare ca urmare a disfuncţionalităţilor apărute pe piaţă, a comportamentului abuziv din punct de vedere al preţurilor practicate care au dus la cheltuieli nejustificate determinând asigurătorii să mărească preţurile RCA”, arată iniţiatorul în expunerea de motive anexată proiectului de modificare legislativă.   

Surse din piață susțin, însă, că ne aflăm în fața unei aberații legislative, premisa de la care pleacă inițiatorul proiectului, „trădătorul” pesedist Marius Bota, fiind falsă. Costul unei polițe RCA este astăzi mai mic decât în urmă cu 15 ani, când nici măcar nu eram în UE, susțin voci avizate din domeniu.

Potrivit acestora, în cazul în care proiectul lui Sorin Bota ar fi aprobat de Parlament, legiuitorul ar încălca mai multe legi, precum art. 101 alineat 1) şi 2) din TFUE, art. 45 şi 135 din Constituţia României, art. 4,5,6 şi 8 din Legea Concurenţei, dar şi Directiva 2005/29/CE a Parlamentului European şi a Consiliului UE.

Să nu știe deputatul Bota că România este la un pas de infringement, tocmai pe tema limitării tarifelor la RCA? Ministerul de Finanțe abia a avizat favorabil modificarea legii RCA vizând eliminarea oricăror limitări la vânzarea de polițe RCA.

Cu alte cuvinte, pe înțelesul consumatorilor, un asigurător poate vinde astăzi cu ce preț vrea o poliță RCA, între aceștia fiind și diferențe care merg până la 300%, pentru același produs.

Prin urmare, atunci când și ASF și Finanțele susțin scoaterea oricăror limitări de tarife la vânzarea polițelor RCA, vine Bota cu un proiect de lege care îl transformă pe consumator în păgubit, pentru că asta devine el atunci îi este limitat dreptul la despăgubire și este obligat să achite diferența reparației din buzunar.

Bota nu știe nici măcar cu ce se ocupă ASF

 

 

De altfel, proiectul de lege abundă în idei izvorâte parcă din puțul gândirii, cum ar fi și aceea că valoarea despăgubrii pentru efectuarea reparației se stabilește de către asigurătorul RCA folosind sisteme de evaluare specializate. Ce sunt aceste „sisteme de evaluare specializate”? Greu de spus, însă după mintea inițiatorului este vorba despre o aplicație informatică care ar trebui să ia drept referință prețurile de listă comunicate periodic de producătorii/importatorii oficiali de vehicule din România. Și, ca tacâmul să fie complet, acestă aplicație informatică ar trebui, conform proiectului de lege, să fie avizată de ASF. Doar că, „specialistul” Bota a omis un amănunt: ASF nu se ocupă cu piața IT și, în consecință, în legea sa de funcționare nu există printre atribuții și avizarea de sisteme informatice!

Ca să nu mai vorbim de prevederea care spune că „în cazul în care persoana prejudiciată solicită înlocuirea temporară a vehiculului avariat, are obligaţia de a se adresa direct asigurătorului RCA, urmând ca acesta să-i pună la dispoziţie, în termen de cel mult 1 zi lucrătoare de la data solicitării, un vehicul de o clasă similară ori superioară”. Asta în condițiile în care legea actuală prevede clar situația lipsei de folosință a vehiulului avariat. Plus că, dacă să zicem soliciți o mașină vineri, o ai luni, iar în cele 3 zile cine îți dă mașină la schimb?

Și acestea sunt doar câteva dintre „bombele” cu explozie întârziată plasate în proiectul de lege, pericolul instalării haosului pe această piață, atât de sensibilă, fiind uriaș, mai ales atunci când luăm în calcul faptul că este vorba de milioane de șoferi potențial afectați de aceste prevederi.

„Este o piață liberă, nu mai suntem pe vreme comunismului! Nu poți impune de undeva de sus tarife de referinţă, pentru că valoarea manoperei diferă între service-uri, diferă între orașe și diferă și în funcție de marca vehiculului. Nu poți compara mere cu pere și să tragi o concluzie uniformă…”, a concluzionat o sursă avizată din domeniu.



Parerea ta...

SAM
10 Noi 2019

articole scris cu intentie. are dreptate 'tradatorul' verifica tariful practicat de un anume service din Com Voluntari, proprietar fiind un fost primar, nu dau nume. e normal ca un service de duzina sa practice tarif de 3x mai mare decat reprezentanta de marca? si adaos la piese de 300% ?
Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC
Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.