DEZVăLUIRI

Siguranța feroviară, deraiată de virusul galben


Siguranța feroviară, deraiată de virusul galben

Z.P. | 2020-05-07 16:25

Un document european, ținut la sertar de aghiotanții ministrului Transporturilor, Lucian Bode, ne expune detalii sumbre legate de siguranța feroviară din România. Nu este de mirare că numărul accidentelor feroviare a crescut îngrijorător în ultimii ani.

Trenuri care zboară la propriu peste viaducte aflate în reparații, fără cale de rulare, marfare care rămân fără frână pe pante şi deraiază omorând oameni, scoateri neregulamentare din funcțiune ale instalațiilor de siguranță şi vigilenţă de pe locomotive, trenuri de călători lovite frontal de marfare care pleacă fără a avea permisiune din stațiile de triaj, incendii la locomotivele trenurilor de călători aflate în circulaţie şi la vagoanele acestora care uneori mai carbonizează câte un călător uitat în tren.

Acestea sunt doar câteva exemple care, pe lângă subfinanțare, au adus sistemul feroviar din România în colaps. Deși misiunea era să depolitizați instituțiile din subordine, ați dat la o parte oameni competeți si ati pus trepăduși politici.

Majoritatea accidentelor feroviare au ca principală cauză eroarea umană

Astăzi, în România anului 2020, avem cea mai mică viteză comercială din Europa şi poate unul dintre cei mai reduşi indici de calitate a infrastructurii feroviare din lume.

Marea majoritate a acestor accidente, care uneori se soldează cu morţi şi răniţi, au ca principală cauză, nu starea jalnică în care se află infrastructura feroviară şi materialul rulant care circulă pe calea ferată, aşa cum invocă şi se scuză toată lumea, ci factorul uman. Eroarea umană. Statisticile şi studiile disponibile public ne spun că în România ponderea accidentelor şi incidentelor feroviare produse din cauze umane ar fi crescut cu cel puţin 50% în ultimii ani. Foarte grav dacă este aşa! Unde mai este „a doua armată a ţării”?

Ne întrebăm atunci. Cunoașteți în detaliu domnule ministru Lucian Bode, ce se întâmplă cu siguranța feroviară în România, sau care a fost evoluţia sa în ultimii ani?

Dezastrul privind siguranța feroviară

În lipsa aproape sigură a unui răspuns tranşant din partea dvs., ne dăm la o parte şi nu vă răspundem noi, ci o instituie europeană de cel mai înalt nivel. Iar pentru a înţelege cu toţii cine, de ce şi ce anume ne spune despre siguranța feroviară din România, mergem iar cu gândul la acel Ordin nr. 1.251/2017. Şase din cei opt membrii ai „grupului de lucru” nominalizat în Anexa Nr. 1 a ordinului, sunt tocmai angajații unei instituții de stat, care prin atribuțiile sale conferite de lege ar trebui să gestioneze şi să îmbunătăţească siguranţa feroviară pe căile ferate din România. Aceasta este Autoritatea Feroviară Română - AFER, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor. Mai precis, Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR, un organism tehnic din cadrul AFER. Un ASFR care în ultimul deceniu de existenţă, cu ocazia fiecărei modificări a organigramei a avut riguros grijă să îşi încarce structura organizatorică cu fel de fel de departamente şi servicii, care mai de care mai interesante ca denumire „că aşa impune legislația europeană”, dar având se pare mai puţin grija de siguranţa căilor ferate. Domnilor, tot acea legislaţie europeană impune şi siguranţă pentru căile ferate şi investiții şi susținere din partea statului.

 În urma unui audit efectuat la ASFR în perioada 25.01.2019 - 29.01.2020, acţiune conferită prin noua legislație europeană a Pachetului IV Feroviar, Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate (ERA - aflată în subordinea Comisiei Europene) a emis un Raport datat la 21.02.2020, document aflat în posesia noastră împreună cu adresa de înaintare aferentă. Raportul, fiind semnat de Directorul Executiv al acesteia - Josef Doppelbauer, a fost transmis de către conducerea ERA direct persoanelor din conducerea ASFR, unor persoane din cadrul Comisiei Europene, precum şi Reprezentanţei Permanente a României. Este de fapt „Raportul de audit al NSA România” , aşa cum se menţionează în document.

 În principal, Raportul conține o serie de constatări şi măsurile propuse pentru remedierea multiplelor neconformități constatate în funcționarea ASFR, documentul fiind elaborat, revizuit, validat şi aprobat de patru persoane din cadrul ERA în perioada octombrie 2019 - februarie 2020. Conform documentului, Agenţiei [ERA - n.r.] i s-a încredințat sarcina de a monitoriza „capacitatea autorităţilor naţionale de siguranță [ASFR, în cazul României - n.r.] de a executa sarcini legate de siguranța şi interoperabilitatea sistemului feroviar” şi „eficacitatea monitorizării de către autoritățile naţionale de siguranță a sistemelor de management al siguranţei ale actorilor [companii şi operatori feroviari - n.r.], astfel cum se menționează la articolul 17 din Directiva (UE) 2016/789 [noua directivă de siguranță feroviară - n.r.].

Ceea ce scrie în acest Raport nu este de loc îmbucurător, auditul fiind axat în special pe elemente de gestionare a competențelor de supraveghere, de certificare a siguranței şi de autorizare a vehiculelor şi pe activitățile de supraveghere. Practic, este vorba despre două structuri organizatorice din cadrul ASFR, respectiv: Departamentul Certificare şi Autorizare, și Departamentul Inspector Şef

Șefii AFER au refuzat intervievarea operatorilor. Foarte grav, domnule ministru!

Raportul Agenției Europene nu este de loc indulgent cu Autoritatea. Încă din primul capitol al documentului, este evidențiat eșecul României de a transpune la termen legislația europeană a Pachetului IV Feroviar. Citez - „România a planificat să transpună Pachetul IV Feroviar în iunie 2019, dar nu a fost în măsură să facă acest lucru la data desfăşurării activităților la faţa locului [la sfârşitul lui septembrie 2019 - n.r.]”.

Grav este că inspectorii europeni au constatat faptul că ASFR, mai exact poliția feroviară, a refuzat ca în cadrul auditului să fie intervievaţi operatorii feroviari care exploatează trenuri în România. Foarte grav, domnule ministru!

Conform documentului, inspectorii europeni au solicitat AFER-ului acordul pentru a stabili contactul cu un eșantion de operatori privați din domeniul feroviar care operează în România cu scopul de a obţine feedback-ul acestora cu privire la activităţile de supraveghere.

Cu toate acestea, Autoritatea a considerat că întâlnirea cu reprezentanții firmelor private de pe calea ferată, în timpul auditului la faţa locului nu ar fi eficientă şi a dezavuat această abordare. (…) Prin urmare, nu a fost posibilă intervievarea reprezentaţilor întreprinderilor feroviare”. Aveţi ceva de ascuns, domnilor? Mai mult, echipa de audit a identificat anumite deficiențe care împiedică Autoritatea să efectueze supravegherea în cel mai eficient mod.

Documentul redă detaliat deficiențele constate, observaţiile, precum şi un plan de măsuri în vederea remedierii acestor nereguli. Toate detaliile respective ne creionează o imagine apocaliptică a sistemului feroviar românesc din punct de vedere al siguranţei.

Închei prin a vă aduce aminte că, dacă în urmă cu 12 ani o locomotiva şi două vagoane ale unui tren CFR Calatori au deraiat, în urmă accidentului o tânără și-a pierdut viața străpunsă de o șină de cale ferată, luna trecută, șeful CFR Călători habar nu avea că un om a murit ars într-un tren Regio, între Brașov și Sighișoara.

Domnule ministru al Transporturilor, Lucian Bode, în concret, care au fost măsurile pe le-ați luat după zeci de acidente și incidente feroviare grave, soldate cu victime și pagube materiale? Vă spunem noi, niciuna, DORMIȚI LINIȘTIT!


Documente:

Galerie media:



Parerea ta...

GOGU
14 Mai 2020

Ar putea domnu ministru sa controleze mai cu atentie conducerea care se mentine inca la varful furturilor din AFER. Sunt o gramada de bani care nu se regasesc.
Doresc sa comentez



(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC

Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.