◀ CAMPANII

CAMPANIILE PUTEREA: Constructorii pe bani publici şi relaţiile lor politice (XIII - Galați, partea a II-a). Corneliu Istrate, Vega 93: 55 de milioane de euro din bani publici

Ionel Sclavone | 2015-12-10 21:01
CAMPANIILE PUTEREA: Constructorii pe bani publici şi relaţiile lor politice (XIII - Galați, partea a II-a). Corneliu Istrate, Vega 93: 55 de milioane de euro din bani publici

Continuăm prezentarea firmelor abonate la banii publici din județul Galați cu Vega ’93, controlată de milionarul Corneliu Istrate, și Arcada Company, a afaceriștilor Spiru Mantu şi Mihai Humă. Și una și cealaltă au cunoscut succesul datorită apropierii de lumea politică. Ascensiunea Vega s-a datorat apropierii lui Corneliu Istrate de PSD, formațiune pe care a sponsorizat-o cu sume generoase. De partea cealaltă, dezvoltarea afacerilor Arcada Company a coincis cu instalarea Guvernului PDL condus de Emil Boc.

Vega 93 este cel mai mare constructor din judeţul Galaţi, controlat de Corneliu Istrate, deținătorul unei averi de peste 55 de milioane de euro. Fost salariat al Trustului de Construcții Galați, Istrate și-a construit în 20 de ani un adevărat imperiu finanțat aproape în exclusivitate din bani publici.

A dat  prima lovitură în 1998 când a privatizat fosta Societate de Drumuri și Spații Verzi a Primăriei Galați, trecută în portofoliul FPS sub numele de Citadina ’98 SA. Cu puțin înainte privatizare, Citadina a beneficiat de un program amplu de investiții în utilaje, între care o stație modernă de mixturi asfaltice.

Având la dispoziție o bază proprie de producție, afacerile lui Istrate au luat avânt iar Vega 93 a devenit abonată la contractele cu statul. În guvernarea Năstase, Vega ’93 au devenit sponsor oficial al social-democraților, fapt  ce i-a adus numeroase lucrări de construcție a unor săli de sport, blocuri ANL, refacerea unor şcoli sau consolidarea Palatului Administrativ din Galaţi. De asemenea, compania a încheiat un contract cu CFR pentru modernizarea tronsonului de cale ferată Bucureşti – Băneasa – Fundulea.

În prezent, Vega a ajuns la cifre de afaceri de sute de milioane (365.158.631 lei în 2014) și peste 1.600 de angajaţi, plasându-se în topul celor mai mari constructori din România.

Oprișan și Istrate - mare prietenie pe banii vrâncenilor

Dacă până în 2009 majoritatea investițiile derulate de Vega 93 se derulau în Galați, după acest an mai bine de 90% din lucrări au fost contractate în alte județe.   Devenit prea mare pentru județul de baștină, constructorul gălățean s-a orientat spre alte zări, participând la licitații în Vrancea, Brăila, Bacău, Iași, Vaslui și nu numai.

Corneliu Istrate are o relație specială cu Marian Oprișan, președintele CJ Vrancea, cei doi apropiindu-se și datorită avocatului gălățean Alexandru Bălan, acționar la Vega, care l-a reprezentat pe baron în prima fază a dosarului în care este judecat pentru corupție. 

Prin prisma acestor legături firmele lui Istrate au ajuns să facă legea la achizițiile pentru lucrări, devenind cea mai importantă din zonă. Valoarea afacerilor sale în acest județ au depășit, la un moment dat, chiar bugetul Consiliului Județean, principalul finanțator.

Dosarul de corupție al ex-deputatului Trășculescu legat de una din afacerile Vega 93

În Vrancea, numele Vega ’93 a fost implicat în dosarul de corupție al ex-deputatului PDL Alin Trășculescu, condamnat, într-o primă instanță, la șapte de ani de închisoare pentru  trafic de influenţă, instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată, instigare la spălare a banilor, delapidare şi uz de fals. Fostul deputat este judecat  deoarece a pretins o mită de 150.000 de euro de la patronul unei firme specializată în proiectări, Mircea Vintilescu, care ulterior a devenit denunțător.

În asociere cu Vega ’93, proiectantul respectiv a câștigat, de la CJ Vrancea, un contract de reabilitare a unor drumuri județene, în valoare de aproximativ 230 de milioane de lei, finanțat de Ministerul Dezvoltării, prin PNDI. 

Procurorii au arătat că, timp de doi ani, între noiembrie 2010 și noiembrie 2012, Alin Trășculescu a pretins de la Mircea Vintilescu suma de 50.000 de euro care, ulterior, a fost majorată la 150.000 euro. De asemenea, deputatul a mai cerut, printr-un intermediar, alți 1,1 milioane de lei, din care a primit, în trei tranşe, 374.000 de lei.

În 29 noiembrie 2012, Tribunalul Bucureşti a dispus arestarea lui Alin Trăşculescu pentru 29 de zile. El a fost eliberat în 7 decembrie 2012, în urma unei decizii definitive a Curţii de Apel Bucureşti.

Arcada Company - afaceri bune în guvernarea PDL

Arcada Company  este firma controlată de doi afaceriști gălățeni, aflați de asemenea în topul milionarilor Forbes, Spiru Mantu şi Mihai Humă. Firma a fost înființată în 1994 și derulează afaceri nu doar în domeniul construcțiilor ci și în cel al morăritului și panificației.

Arcada Company este specializată în reabilitarea de căii ferate şi construcţii de poduri feroviare  însă patronii firmei nu se dau în lături nici de la asfaltări sau construcția de autostrăzi. Anul acesta, în asociere cu Vega ’93 și Lemarcons a fost angajată să execute un tronson de 9,2 km din autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea. 

Instaurarea Guvernului Boc, în 2009, a coincis cu relansarea economică a companiei controlată de Spiru Mantu şi Mihai Humă, fapt ce s-a reflectat inclusiv în conturile personale ale celor doi. Arcada Company  s-a lipit de fondurile Ministerului Transporturilor în perioada în care instituția a fost condusă de miniștrii PDL Anca Boagiu și Alexandru Nazare. În timpul mandatelor celor doi miniștri, milionarilor gălățeni le-au fost atribuite mai multe contracte pentru lucrări de refacere a infrastructurii feroviare.  Astfel, Arcada a câștigat 172 milioane de euro pentru reparația și modernizarea căii ferate Micăsasa-Coşlariu, de pe Coridorul IV paneuropean. De asemenea, a mai câștigat în jur de 12 milioane de euro, de la CFR SA, pentru reabilitarea gărilor din Brăila şi Vaslui.

În 2010, firma din Galați a fost angajată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România să reabiliteze și să consolideze Podului de la Cernavodă. Pentru lucrările de refacere a podului și a viaductelor de peste canalul navigabil Cernavodă (zona Dobrogea), DN 22C km 1+978, a încasat 9.488.877 euro fără TVA. Anul trecut, CFR a semnat cu asocierea Arcada Company - Metabet - Compania Construcții Feroviare un contract de 122,6 milioane lei fără TVA, pentru reabilitarea podurilor de cale ferată peste Dunare. Durata de execuție a lucrărilor a fost estimată la 23 de luni, așa încât inaugurare va avea loc în vara lui 2016.

Anul 2013 a însemnat un vîrf pentru Arcada Company, firma înregistrând cea mai mare cifră de afaceri din ultimii ani, 203.544.666 lei și un profit de 62.684.630 lei. ). Anul trecut, în 2014, cifra de afaceri a a scăzut cu aproximativ 23% (169.126.785 lei) iar profitul cu 63% (19.624.691 lei).

Lemacons, nepotul care crește în umbra Vega ‘93

Lemacons SRL cu sediul în comuna Tuluceşti este administrată de Alin Constantinescu, un tânăr inginer de la Vega, despre care presa gălățeană susține că ar fi nepotul lui Corneliu Istrate.  Deși a fost înființată de mai multă vreme, afacerile acestei societăți comerciale au luat avânt, curios, abia în momentul în care Vega și-a cerut insolvența. Din acest motiv, nu puțini au fost cei care au văzut în Lemacons un aranjament prin care milionarul gălățean a încercat să se mențină în afaceri cu statul, în ciuda datoriilor pe care le-a acumulat. 

Într-un singur an, mulțumită afacerilor pe abni publici, cifra de afaceri a Lemacons a crescut de șapte ori, comparativ cu perioada precedentă. Dacă în 2013 înregistra tranzacții în valoare de  6.675.330 lei şi un profit net de 1.315.306 lei, cu 48 de angajați, anul următor a raportat o cifră de afaceri de 50.443.962 lei, un profit de 11.604.231 lei și 143 de salariați.

În 2015, împreună cu Vega ’93, Lemacons a pus mâna pe lucrări de 40 milioane de euro la autostrada Braşov – Oradea. Tot în acest an, a prins un alt contract de 5 milioane de euro, în Tulcea, pentru întreţinerea pe timp de vară a drumurilor. În urmă cu câteva luni, firma a mai câștigat o licitație, din poziția de unic ofertant, pentru reabilitarea unor drumuri, la CJ Galați, pentru care va încasa 1.045.760,97 lei.

O insolvență cu multe semne de întrebare

Surprinzător, pe 10 noiembrie 2014, Vega ‘93 a intrat în insolvență. Chiar și așa, firma lui Corneliu Istrate a continuat să se prezinte la licitații și chiar să le câștige. Vega 93 a făcut parte din asocierea care au construit noua pistă a Aeroportului Iaşi, alături de Max Boegl şi SC UTI Grup, o investiție de 140 de milioane de lei. De asemenea, alături de Lemarcons și Arcada Company, a primit spre execuție un tronson din autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, în valoare de 179,787,916.93 lei fără TVA.


Galerie media:





Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


GALATEAN
18 Feb 2016

Daca nu o facea el o facea altcineva.Sa fim seriosi..ramane cu banii si cu imaginea patata.Nimic mai mult.In toate marsaviile astea a facut si un lucru bun:a dat de munca galatenilor,brailenilor,vrancenilor,iesenilor si nu munai..cu toate ca in deplasari ii caza...vai mama lor!
ANGAJAT VEGA
19 Feb 2016

Sunt cazati cate 6 sau 7 antr-un container fara dus , uneori si fara apa potabila exemplu VATRA DORNEI ,CONSTANTA si multe altele ........
Random image


(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC

Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.