◀ CAMPANII

CAMPANIILE PUTEREA. Constructorii pe bani publici și relațiile lor politice (VII). „Regii” Umbrărescu și Cășuneanu

Ionel Sclavone | 2015-11-19 21:01
CAMPANIILE PUTEREA. Constructorii pe bani publici și relațiile lor politice (VII). „Regii” Umbrărescu și Cășuneanu

Când vorbim despre constructorii pe bani publici din județul Bacău, nu se poate să nu amintim de Dorinel Umbrărescu și Costel Cășuneanu. Chiar dacă afacerile lor se află în declin, cei doi au deținut mulți ani la rând titlul de regi ai asfaltului. Apropiați, unul de PSD iar al doilea de președintele Traian Băsescu, Umbrărescu și Cășuneanu au făcut legea în domeniul construcțiilor și reabilitării de drumuri. Implicarea din ce în ce mai puternică a DNA în viața publică i-a făcut să dea un pas înapoi. Dorinel Umbrărescu s-a transformat în bancher iar Costel Cășuneanu își încearcă norocul pe alte meleaguri, în Est.

Creșterea și descreșterea lui Costel Cășuneanu


CAMPANIILE PUTEREA. Constructorii pe bani publici și relațiile lor politice (VII). „Regii” Umbrărescu și Cășuneanu

Aflat mulți ani în topul „regilor asfaltului“, băcăuanul Costel Căşuneanu și-a văzut afacerile intrând în declin după ce a fost condamnat la 4 ani de închisoare cu suspendare în Dosarul Cătălin Voicu. A fost acuzat că i-a dat șpagă lui Voicu 200.000 de euro, pentru a interveni la judecătorul Florin Costiniu, șeful Secției Civile a Înaltei Curți de Casație și Justiție.

A primit o nouă lovitură când a fost trimis în judecată, în 2014, în dosarul primarului Romeo Stavarache, tot pentru dare de mită. Procurorii au stabilit că în aprilie 2009 a virat 100.000 de Iei  în contul Asociaţiei Top Sport, la cererea lui Stavarache pentru a-i fi eliberat un certificat de urbanism de către Primăria Bacău.

Firma sa, PA&CO Internațional a înregistrat în 2014 o cifră de afaceri de 19,89 milioane lei, cea mai mică din ultimii 15 ani, şi a încheiat exerciţiul financiar cu pierderi de 43,98 milioane lei.

La 30 iunie 2015, PA&CO înregistra datorii, la bugetul de stat, de 7,9 milioane de lei, motiv pentru care ANAF i-a cerut insolvența. Dacă în plan local afacerile i-au intrat în declin, Costel Cășuneanu și-a îndreptat atenția spre Est, reușind să încheie mai multe contracte cu parteneri din Republica Moldova, Orientul Mijlociu, Emiratele Arabe și Turkmenistan.

Rival în afaceri cu Dorinel Umbrărescu și prieten cu Traian Băsescu

În Bacău, Costel Cășuneanu este văzut ca rivalul lui Dorinel Umbrărescu. Nu o dată, firmele celor doi s-au confruntat la licitațiile publice pentru obținerea unui contract bănos pentru reabilitarea unor drumuri, construcția de autostrăzi sau deszăpeziri. Au fost și situații în care au lucrat împreună, precum construcția tronsonului de autostrada Moara Vlăsiei-Ploiești.

Ca și Dorinel Umbrărescu, Cășuneanu a început  ca transportator de mărfuri, în 1990 cu un camion pe care şi-a scris numele. A dat lovitura după ce a obținut, datorită relațiilor politice, contracte pentru reabilitarea și deszăpezirea drumurilor din Moldova.

Dacă Umbrărescu este privit ca un apropiat al PSD, Cășuneanu a fost considerat un prieten al fostului președinte Traian Băsescu de pe vremea în care era ministru al Transporturilor. Presa a scris că ministrul Băsescu i-a facilitat obţinerea de autorizaţii de transport scutite de taxe pe destinaţiile Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia şi Franţa. 

Numele lui Cășuneanu apare alături de cel al președintelui într-o tranzacție imobiliară controversată care a făcut obiectul unui dosar de spălare de bani. În 2000, Băsescu, primar al Capitalei, şi omul de afaceri au cumpărat, de la acelaşi proprietar, câte un teren de în cartierul Primăverii. Spre deosebire de Cășuneanu, Traian Băsescu a plătit un preţ de 4 ori mai mic. Doi ani mai târziu, el a vândut suprafața respectivă cumnatei lui Costel Cășuneanu iar cu banii a cumpăra o vilă în Otopeni. 

Pasiuni costisitoare și viață luxoasă din afacerile cu statul

În 2008, holdingul Pa&Co valora peste 400 de milioane euro iar averea familiei Cășuneanu era  estimată la 100 milioane euro. Proprietatea de la Oituz se întinde pe opt hectare și a fost evaluate la 12 milioane de euro.

Fii săi sunt renumiți pentru pasiunile costisitoare, ei deținând în garaj mai mulți bolizi de lux între care Lamborghini Murcielago, Mercedes SL 55 AMG, Porsche Cayenne Turbo, Hummer H2 și, cel mai scump, Bugati Veyron achiziționat cu 1,6 milioane de euro.

Ionuț, a fost acuzat, în 2011,că a luat examenul de Bacalaureat mulțumită sponsorizărilor tatălui său.  Pasionat de vânătoare, el participă regulat la safari în Africa și se laudă cu trofeele obținute.

Dorinel Umbrărescu drumarul clanului Hrebenciuc-Sechelariu

La începutul lui mai, a.c., Dorinel Umbrărescu, unul dintre cei mai importanți constructori de drumuri din România și-a anunțat retragerea din afaceri. După mai bine de un deceniu în care firmele sale, Tehnostrade și UMB Spedition, au făcut legea la licitațiile pentru reabilitarea și construcția de drumuri, el a precizat că va finaliza lucrările în lucru, după care va pune punct.

În ultimii zece ani, Tehnostrade și Spedition UMB, au derulat contracte pe bani publici de 9,4 miliarde lei  şi au înregistrat profituri de 2,3 miliarde de lei. Pe lângă miile de kilometri de drumuri comunale, județene și naționale reabilitate, Umbrărescu a lucrat la Autostrada Bucureşti – Ploieşti, tronsonul Moara Vlăsiei – Ploieşti şi la Autostrada Bucureşti – Budapesta, tronsonul Timişoara – Lugoj.

Anul 2009 a fost dintre cei mai profitabili, firmele sale încasând 440 de milioane de euro de la stat. Umbrărescu  se bazează pe relațiile politice, transpartinice, care închid ochii la „aroganțele“ sale. Își surclasează competitorii în licitații, cu prețuri mici pe care, ulterior, cu complicitatea autorităților contractante, le suplimentează prin numeroase acte adiționale. Așa se ajunge ca prețul final să crească de două - trei ori, pe parcursul execuției, comparativ cu ceea ce s-a licitat.

În 2013, afaceristul băcăuan s-a reorientat spre afacerile bancare, achiziționând ATE Bank, pentru 10,3 milioane de euro, pe care a transformat-o în Banca Românească pentru Credit și Investiții. Cu toate acestea nu putem trece cu vederea că și-a anunțat că a ales să renunțe la afacerile cu statul în momentul în care DNA a devenit din ce în ce mai prezentă în viața publică.

Cine este Dorinel Umbrărescu

Unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri și-a început cariera, înainte de 1989, ca tractorist la IAS, în comuna Podu Turcului, Bacău. După 1990, Dorinel Umbrărescu și-a deschis un atelier de tricotaje după care, cu 28.000 de mărci germane împrumutate, a început să facă transport internațional. O legendă urbană, neconfirmată, spune că mașinile sale aduceau din Germania deșeuri toxice pentru care era plătit foarte bine.

De la transporturi și până la construcția de drumuri n-a mai fost decât un pas, pe care afaceristul de la Podu Turcului l-a făcut, împins de politicienii PSD Viorel Hrebenciuc, Sergiu Sechelariu și Miron Mitrea.

Succesul avea să vină odată cu guvernarea PSD când Ministerul Transporturilor a fost condus de Miron Mitrea și Sergiu Sechelariu.  Între 2001 și 2004 cifrele de afaceri ale firmelor lui Umbrărescu au explodat ajungând la 507,4 milioane de euro. În 2001, primul an de mandat al lui Mitrea, UMB Spedition a înregistrat un profit de 8,6 milioane de euro, de aproape 130.000 de ori mai mare decât cel declarat în 1999.

După căderea Guvernului Năstase, firmele sale și-au continuat evoluția deoarece personajul devenise prea important pentru a fi înlăturat de pe piață. Puternicii zilei, PNL sau PDL, au preferat să închidă ochii, să continue să-i dea contracte, ba chiar să aibă grijă să-și încaseze banii. În 2005, președintele Traian Băsescu recunoștea că a intervenit pentru ca firmele lui Umbrărescu să recupereze 1.600 miliarde de lei vechi de la Ministerul Transporturilor.

Roman Impex Prest, firma deputatului PSD Victor Roman

Deși are sediul social declarat în Bacău, Roman Impex Prest  este deținută de deputatul  PSD de Vrancea Victor Roman. Apropiat al baronului Marian Oprișan, a devenit din 2004, unul dintre cei mai importanți constructori din Vrancea. Inundațiile din 2005 au adus în conturile firmei Roman Impex milioane de euro din refacerea drumurilor inundate primite direct de la CJ-ul condus de Oprișan. În prezent, potrivit ultimei declarații de interese a deputatului, Roman Impex Prest are lucrări în derulare în Adjud, Panciu, Odobești, Focșani precum și în numeroase comune vrâncene. După înființarea USL Roman Impex a obținut contracte și în fieful lui Romeo Stavarache. În 2012, cu patru zile înainte de debutul campaniei electorale pentru alegerile locale, Roman Impex Prest s-a ales cu un contract gras din partea municipalității băcăuane, în valoare de 4,8 milioane lei, pentru asfaltarea mai multor străzi. Firma pesedistului a fost singura care a depus ofertă în cadrul procedurii organizate de municipalitate. Colaborarea cu Stavarache a continuat și ulterior. În 2014, firma a obținut de la Primăria Bacău două lucrări de asfaltare și refacere a unor străzi pentru care a încasat 411.390 de lei și respectiv 334.538,5 lei.




Comenteaza pe facebook




Comenteaza pe site


Random image


(Vezi versiunea pentru PC a articolului)

Vezi versiunea pentru PC

Ziarul Puterea - Cotidian national.

Cotidian national de dezvaluiri. Singurul ziar aparut in perioada de criza.